Jak na fotografii - FOTOZOOM

Jak na fotografii

Než se dostanu k nějakým konkrétním radám fotografického procesu, možná bych mohla zmínit praktické zásady, které sice každý zná nebo alespon tuší, ale stejně je nedodržuje.

1.  Necvakejte snímky jako na běžícím pásu

Tato zásada se týká především vlastníků digitálních fotoaparátů. Většinou snímáte hafo snímků s tím, že je později můžete vždycky vymazat. Tato myšlenka vám v mozku blokuje kompoziční a estetickou funkci a výsledná fotografie podle toho také vypadá. Jinými slovy, nesoustředíte se tak na výsledný obraz, ale jen na objekt, který chcete zachytit. Výsledkem jsou pak desítky nekvalitních fotografií z jednoho místa záběru a chaos v počítačových souborech. Vidím to téměř u všech držitelů digiťáků, kteří chudáci půl hodiny hledají tu fotku z víkendu, kterou mi chtěli ukázat.

2. Než zmáčknete spoušť, přemýšlejte

Tato rada navazuje na předchozí. Vytvořte si v hlavě obdélníček a doplnte si do něj onen výjev, který fotografujete. Ze začátku vám to bude dělat potíže, ale časem to půjde hladce. Hlavně ať neskončíte jako já, kdy téměř vše vidím zarámovaně . Zkuste si také představit, jak by výsledek vypadal kdybyste si třeba podřepli nebo naopak vystoupli na něco vyvýšeného. Podhled a nadhled dokáží změnit věci téměř k nepoznání. Zkuste si třeba poodejít o kus doprava či doleva a uvidíte, že i dva metry změní celou scenérii.

3. Prohlédněte si co fotíte

U držitelů digi je toto pravidlo velmi lehké, neboť na displeji si mohou krásně prohlédnout výslednou fotografii. My co máme normální foťáky to máme trochu složitější, ale i tak docela přehledně zobrazené. Jakmile totiž zaměříme nějaký objekt, psychologicky se soustřeďujeme hlavně na něj (aby byl ostrý, v dobrém světle apod.) a pak nám uniká, že v levém rohu je nechtěná větev, vpravo nahoře nám přechází elektrické dráty a vzadu za objektem právě zaparkovalo auto. Koukejte proto do všech čtyřech rohů a nejenom doprostřed. Také se zaměřte na prostor před objektem i za ním. On třeba odhozený  papír před krásnou slečnou zničí celý dojem ze snímku.

4. Pozor padá ! ! !

Tak tenhle pocit mám docela často, když mi lidé ukazují svoje fotky. Často se tam totiž kácí domy, stěny, lampy a ostatní objekty, které jsou kolem. Vím, je to těžké, protože čočka všechno zdeformuje. A ještě těžší to je, pokud se snažíte o sugestivní snímky z nadhledu či pohledu. Pokud fotíte horizontálně, dávejte si pozor, abyste neměli fotoaparát nakřivo. Určitě se vždy najde nějaká rovnoběžná lajna, se kterou si to můžete v hledáčku či na displeji srovnat. Někdy můžete padající efekt i využít pro dojem z fotografie. Ale vždy to musí být v souladu s fotografickou kompozicí, která není jen tak vymyšlená, ale koresponduje s lidským vnímáním a pohledem. Ale o kompozici až příště.

Pokud bych předchozí rady shrnula v jednu, zněla by: DEJTE SI NAČAS. Nepospíchejte na fotografii a snažte se jí dát nějaký výraz. I fotografie dokáže mluvit a o svém autorovi hodně vypoví. Neberte snímky jako konzum, ale jako ojedinělý výtvor, který tu zanecháte svým potomkům.

clock 15:00 - 04.02.05 - O FOTOGRAFOVÁNÍ - 34182x

Využijte možnosti článku:

Komentáře:

    from: hajko lubos

    Velmi ma zaujal tento clanok,ak mi mozete poradit viac o kompozici pripadne doporucit nejaku stranku budem velmi vdacny!!!
    DAKUJEM

    odpovědět na tento komentář 14.10.05, 23:15

Přidat komentář:

Komentář musí být před publikací schválen. Děkuji za pochopení.