Zloděj spánku? Kofein! - FOTOZOOM

Zloděj spánku? Kofein!

Alespon tak nazval tuto drogu autor článku v National Geographic a tvrzení také vysvětluje. Příklad, pro který já osobně nemusím chodit daleko, je přímo v kanceláři, ve které pracuji. Když se musí dokončit nějaká práce, nejsnazší cestou je uvařit si kotel kafe a pracovat přes noc. Díky kofeinu mám vlastně živobytí, neboť jinak by asi ztěží vznikla funkce "večerní sekretářka". Když si večer zajdete do nějakého hudebního klubu, oblíbeným nápojem je energetický drink (který samozřejmě obsahuje kofein), aby tanečníci vydrželi co nejdéle na parketu.

Krásně to vystihnul pan Charles Czeisler, který je neurologem a odborníkem pro otázky spánku: "Když práce opustila rozvrh daný denním světlem, přesunula se pod střechu a začala se řídit hodinami, museli se lidé přizpůsobit. Obecné rozšíření nápojů a potravin obsahujících kofein - spolu s vynálezem elektrického osvětlení - umožnilo lidem vyrovnat se s pracovním rozvrhem, který není dán sluncem či přrozeným spánkovým cyklem, ale hodinami."

Důvod, proč všichni lačníme po kávě když potřebujeme vzpruhu je ten, že kofein ruší účinky adenosinu, což je látka v našem těle, jejímž úkolem je nás uspávat. V podstatě si pod sebou dobrovolně uřezáváme větev. Podle odborníků strádá celá lidská společnost nesmírným nedostatkem spánku, což má samozřejmě vliv na kvalitu života nejen našeho, ale i okolí. Čím dál větší procento lidí trpí stresem, který pak vede k řadě nemocí nejen duševních, ale hlavně tělesných. Takže viníky bychom měli - kofein a elektřina. Ovšem co s tím? Těžko se globálně rozhodneme zavrhnout naše hodiny, vrátit se k přírodě a nechat se opět řídit slunečním rytmem dne. "Viníci" zůstanou nepotrestáni a my se budeme dál dobrovolně ničit. Ó jaká jsme inteligentní stvoření!

Ale abych na kofein necházela jenom to špatné. Vědci z různých končin horlivě bádají, ale v podstatě se zatím nedobrali výsledku, že by kofein byl pro náš organismus škodlivý. Shodli se na tom, že přiměřená denní dávka kofeinu by měla být 300 mg. Abych vás uvedla do obrazu, tady je porovnání:

 Turecká káva (8 g)  400 mg 
 Překapávaná káva (225 g)  155 mg
 Instantní káva (225 g)  66 mg
 Energetický nápoj (250 ml)  80 mg
 Coca-Cola (3 dcl)  47 mg
 Černý čaj (2 dcl)  50 mg
 Tabulka mléčné čokolády (170 g)  30 mg

Pokud však několikanásobně tuto dávku překračujete, hrozí vašemu mozku, že si na tuto podporu zvykne a bez dávky pak nebude schopen normálně fungovat. Vlastně je to jako s ostatními poživatinami: všeho moc škodí. Já osobně zbožnuji kombinaci horké kávy s mlékem a čokoládu nebo zákusek. A tak jsem se pídila, jestli se tohoto hříšku budu muset vzdát na celých devět měsíců v době těhotenství. K mé nemalé radosti jsem se dozvěděla z několika různých zdrojů, že nejsou známy žádné případy poškození plodu vlivem kofeinu. Ovšem samozřejmě se nedoporučuje překračovat onu magickou hranici 300 mg na den.

Ke kávě se většinou pojí krásné rituály, které nám zpříjemňují den, na které se vždy těšíme a které by bylo škoda vymazat ze života. Mým oblíbeným rituálem je jednou za čas, když přijedu na Moravu, zajet do útulné cukrány v menším městečku a dát si presso s větrníkem. Nebo v práci, když je všeho nad hlavu, se s oblíbenou šéfovou utrhneme, jdeme do kuchynky a při výrobě kávy si klábosením ulevíme. Někdo si zase nedovede představit začátek dne bez klasického hrnku kafe s loupákem, a tak bych mohla pokračovat dál. Kofein nás aktivuje, motivuje a zlepšuje náladu. Takže když to nebudeme s konzumací přehánět, proč jej vytěsnovat z našich životů?

6++!

clock 15:00 - 28.02.05 - KOKTEJL - 1014332x

Využijte možnosti článku:

  • RSS zdroj článku vč. komentářů  RSS 2.0 comments feed